Vinterträning för orienterare

Även om orientering är en sport som man framförallt förknippar med den delen av året då det inte ligger snö på marken, betyder det inte att utövarna av sporten slutar träna när vintermörkret infinner sig. Att hålla konditionen och styrkan uppe är ett heltidsjobb som måste fortsätta året runt, och orienterare tränar därför sommar som vinter. Träningen vintertid ser dock oftast något annorlunda ut jämfört med under våren, sommaren och hösten, och kräver också andra förberedelser än sommarträning.

En sådan förberedelse, som kanske inte krävs i lika stor utsträckning sommartid, är uppvärmning. Självklart är det viktigt att värma upp musklerna före löpning eller annan träning året runt, men vintertid är det särskilt viktigt att man tar sig tiden att värma upp ordentligt, så att man inte ger sig ut och springer i kallt väder med stela muskler. Det kan leda till sträckningar och andra skador, som i värsta fall gör att man måste avhålla sig från träning under en längre tid. Om olyckan skulle vara framme, och man skadar sig på något sätt under en träning, kan det vara en bra idé att söka sig till en naprapat eller annan manuell terapeut, för att få hjälp med övningar och behandlingar som kan påskynda återhämtningen. Du hittar en naprapat i Stockholm på Naprapatmats.se.walk-617389_960_720

När man väl är uppvärmd och klar, och ska ge sig ut i spåret, måste man också tänka på att det är viktigt att utrusta sig rätt för vinterförhållanden. Om man inte ska springa i ett elljusspår kan det till exempel vara bra att ha en pannlampa på sig, eftersom det blir mörkt tidigt på vintern. Ska man springa nära trafikerade vägar är det också en bra idé att ha reflexväst på sig, så att man inte bara ser ordentligt i mörkret, utan syns också.

Vinterträning behöver dock inte bestå av just löpning. Man kan mycket väl utnyttja den snö som ligger på marken, och välja att åka skidor istället. Huvudsaken är att man tränar någon form av konditionsträning på långa distanser. Många orienteringsklubbar anordnar också särskilda gemensamma träningstillfällen under vintern, då man till exempel snöpulsar eller åker skidor ute på en sjö. Dessa träffar blir inte bara träningstillfällen, utan också tillfällen att umgås och socialisera med andra orienterare – något som kan vara lika viktigt som motionen för att klara vintern.

Leave a Reply